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REET Level-I पर्यावरण अध्ययन Syllabus, Environment Studies Syllabus PDF

REET Environment Studies Level-I Syllabus, Raj Board REET Level-I exam syllabus PDF, download REET Level-I पर्यावरण अध्ययन Syllabus online from RBSE Board website. राजस्थान शिक्षक पात्रता परीक्षा पर्यावरण अध्ययन (Level-1) syllabus. 

Board of Secondary Education (RBSE) has uploaded written test syllabus of REET-2017. The candidate can download Environmental Studies (पर्यावरण अध्ययन) syllabus.PDF. The Paper-1 is conducted for the teachers interested to teach Class-1 to 5th. Now, you can download complete syllabus of REET-2017 Level-I examination.

Parts Subject Download Syllabus
Part-I Child Development and Pedagogy
बाल विकास और अध्यापन
Download
Part-II Language-I (English/Hindi/Gujarati/Punjabi/Sindhi/Urdu)
भाषा- I (अंग्रेजी / हिंदी / गुजराती / पंजाबी / सिंधी / उर्दू)
Hindi || English
Part-III Language-II (English/Hindi/Gujarati/Punjabi/Sindhi/Urdu)
भाषा- II (अंग्रेजी / हिंदी / गुजराती / पंजाबी / सिंधी / उर्दू)
Hindi || English 
Part-IV Mathematics
गणित
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Part-V Environment Studies
पर्यावरण अध्ययन
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reet english Environment Studies level-1REET Environment Studies Syllabus PDF

Rajasthan Board (RBSE, Ajmer) invites online application for the recruitment examination (REET) eligibility examination for the 3rd-grade teachers vacancies (total 35000 post vacancies). The written test dates has been fixed and the REET Exam is going to held on 11 Feb 2018. You can download complete syllabus of Child Development and Pedagogy बाल विकास और अध्यापन, पर्यावरण अध्ययन Environment Studies Syllabus PDF, Mathematics, Hindi, English etc.

पाठ्यक्रम
राजस्थान शिक्षक पात्रता परीक्षा
प्रश्न पत्र 1
( उस व्यक्ति के लिए जो कक्षा 1 से 5 तक का शिक्षक बनना चाहता है)
(v) पर्यावरण अध्ययन
( प्रश्न पत्र के इस भाग में 30 अंकों के 30 बहुविकल्पी प्रश्न होंगे)

परिवार: आपसी संबंध, एकल एवं संयुक्त परिवार, सामाजिक बुराइयां (बाल विवाह, दहेज प्रथा, बाल श्रम, चोरी), दुर्व्यसन( नशाखोरी, धूम्रपान) और उनके व्यक्तिगत, सामाजिक एवं आर्थिक दुष्परिणाम|

वस्त्र एवं आवास: विभिन्न ऋतुओ मैं पहने जाने वाले वस्त्र, घर पर वस्त्रों का रखरखाव, हस्त करघा तथा पावर लूम, जीव जंतुओं के आवास, विभिन्न प्रकार के मानव आवास, आवास और निकटवर्ती स्थानों की स्वछता, आवास निर्माण हेतु विभिन्न प्रकार की सामग्री|

व्यवसाय: अपने परिवेश के व्यवसाय( कपड़े सिलना, बागबानी, कृषि कार्य, पशु पालन, सब्जी वाला आदि), लघु एवं कुटीर उद्योग, राजस्थान राज्य के प्रमुख उद्योग, उपभोक्ता संरक्षण की आवश्यकता, सहकारी समितियां|

सार्वजनिक स्थल एवं संस्थाएं: सार्वजनिक स्थल जैसे विद्यालय, चिकित्सालय, डाकघर, बस स्टैंड, रेलवे स्टेशन सार्वजनिक संपत्ति( रोड लाइट, सड़क, बस, रेल, सरकारी इमारतें आदि)| विधुत और जल का अपव्यय,रोजगार नीतियां पंचायत, विधानसभा और संसद की सामान्य जानकारी|

परिवहन और संचार: यातायात और संचार के साधन, सड़क पर चलने और यातायात के नियम, संचार साधनों का जीवन शैली पर प्रभाव|

अपने शरीर की देखभाल: शरीर के बाह्य अंग और उनकी साफ सफाई, शरीर के आंतरिक तंत्रों की सामान्य जानकारी, संतुलित भोजन की जानकारी और इसका महत्व, सामान्य रोग( आंत्रशोध, अमीबियासिस, मेट हीमोग्लोबिन, एनीमिया, फ्लोरोसिस, मलेरिया, डेंगू) उनके कारण और बचाव के उपाय, पल्स पोलियो अभियान|

सजीव जगत: पादप और जंतु के संगठन के स्तर, जीवों में विविधता, राज्य पुष्प, राज्य वृक्ष, राज्य पक्षी, राज्य पशु, संरक्षित वन क्षेत्रों( राष्ट्रीय उद्यान, अभ्यारण, बाघ संरक्षित क्षेत्र, विश्व धरोहर) की जानकारी ,पादपों तथा जंतुओं की जातियां का संरक्षण, खरीफ और रबी की फसलों की जानकारी|

पदार्थ एवं ऊर्जा: पदार्थों के सामान्य गुण( रंग, अवस्था, तन्यता, घुलनशीलता) विभिन्न प्रकार के ईंधन, ऊर्जा के विभिन्न रूप और इनका एक दूसरे में रूपांतरण, दैनिक जीवन में ऊर्जा के उपयोग, प्रकाश के स्रोत, प्रकाश के सामान्य गुण|
वायु, जल, वन, नम भूमि और मरुस्थल की मूलभूत जानकारी, विभिन्न प्रकार के प्रदूषण, राजस्थान के नवीनीकरण तथा अनवीनीकरण संसाधन और इनके संरक्षण की अवधारणा, मौसम और जलवायु, जल चक्र|

कुछ और टॉपिक्स 

  1. पर्यावरण अध्ययन के क्षेत्र एवं संकल्पना|
  2. पर्यावरण अध्ययन का महत्व, समाकलित पर्यावरण अध्ययन|
  3. पर्यावरण अध्ययन, पर्यावरण शिक्षा के अधिगम सिद्धांत|
  4. विज्ञान एवं सामाजिक विज्ञान के साथ अंतर्संबंध एवं क्षेत्र
  5. संकल्पना प्रस्तुतीकरण के उपागम
  6. क्रिया कलाप
  7. प्रयोगात्मक/ प्रयोगिक कार्य
  8. चर्चा
  9. समग्र एवं सतत मूल्यांकन
  10. शिक्षण सामग्री/ सहायक सामग्री
  11. शिक्षक के समस्याएं

Syllabus
Teacher Eligibility Test Paper I
( For a person who intends to be a Teacher for Classes I to V)
(v) Environment Studies
(30 Múltiple Choice Questions of 30 Marks will be asked from this part of the Question Paper)

  • Family – Personal relationships, nuclear and joint families, social abuses (child marriage, dowry system, child labour, theft); addiction (intoxication, smoking) and its personal, social and economical bad effects.
  • Clothes and Habitats – Clothes for different seasons; maintenance of clothes at home; handloom and power loom; habitats of living beings, various types of houses; cleanliness of houses and neighboring areas; Different types of materials for building houses.
  • Profession – Profession of your surroundings (stitching clothes, gardening, farming, animal rearing, vegetable vendor etc.), small and cottage industries; major industries of Rajasthan State, Need for consumer protection, co-operative societies.
  • Public places and Institutions – Public places like school, hospital, post office, bus stand, railway station; Public property (street light, road, bus, train, public buildings etc.); wastage of electricity and water; employment policies; general information about Panchayat, legislative assembly, and parliament.
  • Our Culture and Civilization – Fairs and festivals, National festivals; Dresses, food-habits and art and craft of Rajasthan; Tourist places of Rajasthan; Great personalities of Rajasthan.
  • Transport and Communication – Means of transport and communication; Rules for pedestrians and transport; Effects of means of communication on the lifestyle.
  • Personal Hygiene – External parts of our body and their cleanliness; general information about the internal parts of the body; Balance diet and its importance; Common diseases (gastroenteritis, amoebiosis, methemoglobin, anemia, fluorosis, malaria, dengue.) their causes and methods of prevention; Pulse Polio campaign.
  • Living Beings- Levels of organisation of plants and animals, diversity of living organisms, state flower, state tree, state bird, state animal; knowledge of reserve forest and wildlife (national parks, sanctuaries, tiger reserve, world heritage), conservation of species of plants and animals, knowledge of Kharief and Rabi crops.
  • Matter and Energy – Common properties of substances (color, state, ductility, solubility) various types of fuels; types of energy and transformation of one form into another; Applications of energy in daily life, sources of light, common properties of light.
  • Basic knowledge of air, water, forest, wet lands, and deserts; different kind of pollution, renewable and non- renewable resources of energy in Rajasthan and concept of their conservation; weather and climate; water cycle.
  • Concept and scope of Environment Studies
  • Significance of Environment Studies, Integrated Environment Studies
  • Environmental Studies & Environmental Education learning Principles
  • Scope & relation to Science & Social Science
  • Approaches of presenting concepts
  • Activities
  • Experimentation/Practical Work
  • Discussion
  • Comprehensive and Continuous Evaluation
  • Teaching material/Aids
  • Problems of Teaching

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